Αρχική  σελίδα     Πίσω

ΕΚΦΕ ΛΑΚΩΝΙΑΣ

 

ΜΕΤΡΗΣΗ  ΒΑΡΟΥΣ - ΜΑΖΑΣ - ΠΥΚΝΟΤΗΤΑΣ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΤΑΞΗ : Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΟΝΟΜΑ ΜΑΘΗΤΗ:

Α. ΣΤΟΧΟΙ

1)      Να μετράς το βάρος στερεού με δυναμόμετρο

2)      Να μετράς τη μάζα στερεού ή υγρού με απλό ή ηλεκτρονικό ζυγό

3)      Να υπολογίζεις την πυκνότητα σώματος μετρώντας τη μάζα και τον όγκο του

Β. ΥΛΙΚΑ

     Δυναμόμετρο – ζυγός – ογκομετρικός κύλινδρος – ορθοστάτης – ράβδοι στήριξης – άγκιστρα – σύνδεσμοι – βαρίδια – νερό – σπορέλαιο – πλαστελίνη.

Γ. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

1) ΒΑΡΟΣ: Κρεμάω το δυναμόμετρο και το ρυθμίζω στο μηδέν. Τοποθετώ σε αυτό βαρίδι μάζας 100gr και σημειώνω την ένδειξη του δείκτη. Τοποθετώ το ίδιο βαρίδι σε ζυγό και σημειώνω την ένδειξή του. Συγκρίνω τα αποτελέσματα.

Τοποθετώ στο ζυγό έναν ογκομετρικό κύλινδρο. Βρίσκω τη μάζα του και την καταγράφω. Ρίχνω υγρό (νερό) σε αυτόν και καταγράφω τον όγκο του και την νέα ένδειξη του ζυγού. Υπολογίζω τη μάζα του υγρού.

 

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ

ΣΥΜΒ.

ΤΙΜΗ

ΜΟΝ.

Βάρος βαριδιού (δυναμόμετρο)

Β

 

 

Μάζα βαριδιού (ζυγός)

m

 

 

Μάζα κυλίνδρου *

mκ

 

 

Μάζα υγρού και κυλίνδρου *

   m υκ

 

 

Μάζα υγρού *

m υ

 

 

 

* τα ίδια αποτελέσματα, για το νερό, τα καταγράφω και στον επόμενο πίνακα

2) ΠΥΚΝΟΤΗΤΑ:  Ζυγίζω τον ογκομετρικό κύλινδρο, ρίχνω νερό και σημειώνω τον όγκο του. Ζυγίζω τον κύλινδρο με το νερό. Υπολογίζω τη μάζα του νερού. Βρίσκω την πυκνότητα του νερού. Επαναλαμβάνω τα ίδια με σπορέλαιο. Συγκρίνω τις πυκνότητες νερού και σπορέλαιου.

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ

ΣΥΜΒ.

ΤΙΜΗ

ΜΟΝ.

Μάζα ογκομετρικού κυλίνδρου

mκ

 

 

Μάζα νερού και κυλίνδρου

Mνκ

 

 

Μάζα νερού

mν

 

 

Όγκος νερού

Vν

 

 

Πυκνότητα νερού

dν

 

 

Μάζα σπορέλαιου και κυλίνδρου

mσκ

 

 

Μάζα σπορέλαιου

mσ

 

 

Όγκος σπορέλαιου

Vσ

 

 

Πυκνότητα σπορέλαιου

dσ

 

 

 

 

3 ) Όγκος πλαστελίνης: Σε ογκομετρικό κύλινδρο ( 100ml ) ρίξε νερό μέχρι τη μέση. Σημείωσε την ένδειξη της ελεύθερης επιφάνειας. Ζύγισε πλαστελίνη. Δέστη με νήμα και βύθισέ τη στο νερό. Σημείωσε τη νέα ένδειξη της επιφάνειας του νερού. Υπολόγισε τον όγκο της πλαστελίνης. Επανέλαβε τα ίδια για δύο ακόμα διαφορετικές μάζες πλαστελίνης.

 

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ

Πλαστελίνη 1

Πλαστελίνη 2

Πλαστελίνη 3

Όγκος νερού

 

 

 

Μάζα πλαστελίνης

 

 

 

Όγκος νερού και πλαστελίνης

 

 

 

Όγκος πλαστελίνης

 

 

 

Πυκνότητα πλαστελίνης

 

 

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

1. Που οφείλονται, οι διαφορές τιμών στις μετρήσεις με δυναμόμετρο και ζυγό του ίδιου σώματος στο πείραμα 1.

2. Να συγκρίνεις τις πυκνότητες νερού, λαδιού και πλαστελίνης.

3. Η πυκνότητα της πλαστελίνης εξαρτάται από τον όγκο και τη μάζα της;

Αρχική  σελίδα          Πίσω

 

 ΑΝΩΣΗ – ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΧΙΜΗΔΗ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

ΤΑΞΗ : Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΟΝΟΜΑ ΜΑΘΗΤΗ:

ΥΛΙΚΑ

Μεταλλική βάση, ράβδους 60 και 20cm, σταυρό σύνδεσης, δακτύλιος, κωνική φιάλη διήθησης, δυναμόμετρο 3 Nt, ποτήρια ζέσεως 200 και 100ml, πλαστικό ποτήρι μικρό, ογκομετρικός κύλινδρος 25ml, βαρίδι 150gr, λαστιχένιος σωλήνας 5cm, σύρμα 15cm ή συνδετήρας.

ΕΡΓΑΣΙΑ

1. Κρέμασε από το δυναμόμετρο κύλινδρο 150gr. Ζύγισε το : Βκ =             Νt

2. Τράβηξε προς τα κάτω τον κύλινδρο. Παρατήρησε την ένδειξη του δυναμομέτρου. Με τι είναι ίση τώρα; Υπολόγισε τη δύναμη του χεριού σου.

3. Επανέλαβε τα ίδια σπρώχνοντας τον κύλινδρο προς τα πάνω.

4. Γέμισε με νερό την κωνική φιάλη μέχρι τέλους.

5. Ζύγισε ποτήρι απολύτως στεγνό. Βπ =            Νt

6. Κατέβασε το δυναμόμετρο μέχρι να βυθιστεί ο κύλινδρος στην κωνική φιάλη. Σύλλεξε το εκτοπιζόμενο νερό στο ποτήρι.

7. Σημείωσε την νέα ένδειξη του δυναμόμετρου (Bκτ), υπολόγισε την άνωση.

8. Ζύγισε το εκτοπισμένο νερό με το ποτήρι Βπν =             Νt

9. Άδειασε το νερό του ποτηριού σε ογκομετρικό κύλινδρο (25ml) – μέτρησε τον όγκο του.

α/α

Τελική Ένδειξη

Δυναμομέτρου – Nt

Bκτ

Άνωση -Νt

Αρχ. – Τελ.

Ένδειξη δυναμομέτρου

Α = Βκ – Βκτ

Βάρος εκτοπισμένου

νερού – Νt

Βν =Βπν -Βπ

Όγκος εκτοπισμένου νερού V- cm3

 

1

 

 

 

 

 

 

 

10. Σύγκρινε το βάρος του εκτοπιζόμενου νερού με την άνωση.

11. Υπολόγισε την πυκνότητα του μεταλλικού κυλίνδρου.

12. Υπολόγισε την πυκνότητα άγνωστου υγρού (μπλέ οινόπνευμα)

13. Πρόσθεσε δύο κουταλιές αλάτι στο νερό της κωνικής φιάλης και υπολόγισε την άνωση όταν βυθίζεται ο κύλινδρος. Τι παρατηρείς και πως το ερμηνεύεις;

Αρχική  σελίδα     Πίσω

 
 ΣΥΝΘΕΣΗ ΔΥΝΑΜΕΩΝ
 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΤΑΞΗ : Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΟΝΟΜΑ ΜΑΘΗΤΗ:

ΣΤΟΧΟΙ

ΥΛΙΚΑ

Βάσεις στήριξης (2), ορθοστάτες ( 0,6m-3), σταυροί (2), δακτύλιοι (2), τροχαλίες (2), μοιρογνωμόνιο, νήμα, βαράκια (0,5Νt - 12)  

ΥΛΙΚΑ

Βάσεις στήριξης (2), ορθοστάτες ( 0,6m-3), σταυροί (2), δακτύλιοι (2), τροχαλίες (2), μοιρογνωμόνιο, νήμα, βαράκια (0,5Νt - 12)

ΕΡΓΑΣΙΑ

1. Κατασκεύασε διάταξη με δύο τροχαλίες και ένα νήμα με ένα κρίκο, θηλιά στη μέση.

2. Κρέμασε σε κάθε νήμα από 1 μάζα 50 gr.

3. Σχεδίασε με κλίμακα τις δυνάμεις που ενεργούν στον κρίκο (πλαστελίνη) ( 100gr - 1Νt - 2 cm )

4. Επανέλαβε τα βήματα 2,3 κρεμώντας σε κάθε νήμα 2 μάζες και σε κάθε νήμα 3 μάζες.

5. Γιατί πάντα ο κρίκος μένει ακίνητος αν και ασκούνται δυνάμεις;

6. Τι θα γίνει αν προσθέσεις μία τέταρτη μάζα μόνο στο ένα νήμα; Σχεδίασε τις δυνάμεις. Ερμήνευσε αυτό που συμβαίνει.

7. Κρέμασε από 4 μάζες σε κάθε νήμα. Ο κρίκος ισορροπεί γιατί η συνισταμένη δύναμη είναι μηδέν. Κρέμασε μία μάζα στον κρίκο. Ο κρίκος ισορροπεί σε νέα θέση. Η συνισταμένη των δυνάμεων των δύο νημάτων είναι αντίθετη της τρίτης δύναμης στον κρίκο.

8. Συμπλήρωσε τον πίνακα, μετρώντας κάθε φορά την γωνία μεταξύ των νημάτων.

9. Σχεδίασε τις δυνάμεις ( F1  και F2) που δέχεται ο κρίκος κάθε φορά. Σχεδίασε παραλληλόγραμμο με πλευρές τις δυνάμεις που ασκούν τα νήματα στον κρίκο. Χάραξε την διαγώνιο, μέτρησέ την. Πόση είναι η δύναμη που αντιστοιχεί στην διαγώνιο; Αντιστοιχία μάζας – δύναμης – μήκους :  100gr – 1 Nt – 2 cm

10. Σύγκρινε τη δύναμη της διαγωνίου με τη δύναμη ( F3 ) που ασκείται στον κρίκο, κάθε φορά

11. Ποιο το μέτρο της συνισταμένης δύο ίσων δυνάμεων που σχηματίζουν μεταξύ τους γωνία 120ο ;

12. Σχεδίασε τις δυνάμεις όταν η γωνία είναι 90ο και υπολόγισε το μέτρο της συνισταμένης τους (πυθαγόρειο θεώρημα ). Σύγκρινέ το με την πειραματική τιμή.

 

 


Β

Γ

Δ

Ε

Ζ

α/α

Αρ. μαζών στο νήμα 1

( F1 )

Αρ.  μαζών  στο νήμα 2

 ( F2 )

Αρ.  μαζών  στον κρίκο

 ( F3 )

Γωνιά μεταξύ των νημάτων στη θέση ισορροπίας

Συνισταμένη δύναμη από τα δύο νήματα στον κρίκο

 1

1

1

 

180ο

0

2

2

2

 

 

 

3

3

3

 

 

 

4

4

3

 

 

 

5

4

4

1

 

 

6

4

4

2

 

 

7

4

4

3

 

 

8

4

4

4

 

 

9

4

4

5

 

 

10

4

3

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΕΚΦΕ ΛΑΚΩΝΙΑΣ
Γ΄ Γυμνασίου
Α.4 :  Σύνθεση δυνάμεων
α/α F1 F2 F συνφ rad μοίρες
1 4 4 1 -0,97 2,89 166
2 4 4 2 -0,88 2,64 151
3 4 4 3 -0,72 2,37 136
4 4 4 4 -0,50 2,09 120
5 4 4 5 -0,22 1,79 103
6 4 3 5 0,00 1,57 90
7 4 3 6 0,46 1,09 63

Αρχική  σελίδα     Πίσω

 

ΝΟΜΟΣ  HOOKE

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΤΑΞΗ : Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΟΝΟΜΑ ΜΑΘΗΤΗ:

ΣΤΟΧΟΙ

ΥΛΙΚΑ

Ελατήριο, βάση στήριξης, ορθοστάτης ( 0,6m), σταυρός, δυναμόμετρο 6 Nt, βαρίδια 300gr, χάρακας

ΕΡΓΑΣΙΑ

1. Κρέμασε το ελατήριο και αποκόλλησε τις σπείρες του κρεμώντας μάζα 200gr.

2. Θέσε τον δείκτη του βαριδιού αποκόλλησης στο μηδέν του χάρακα.

3. Πρόσθεσε, διαδοχικά,  βαρίδια 50gr και συμπλήρωσε τον πίνακα τιμών, στήλη Δ.

4. Από τις τιμές του πίνακα κάνε τη γραφ. παράσταση δύναμης, βάρους – επιμήκυνσης ελατηρίου.

 

Αντιστοιχία μάζας – δύναμης:  1Kgr – 10 Nt

Α

Β

Γ

Δ

Ε

α/α

Μάζα

m - gr

Βάρος

F - Nt

Επιμήκ.

Δl - cm

Επιμήκ. Δυν Δl - cm

 1

0

0

0

0

2

50

0,5

 

 

3

100

1

 

 

4

150

1,5

 

 

5

200

2

 

 

6

250

2,5

 

 

7

300

3

 

 

                                                                             

 

 

 

 

 

 

 

5. Ποια η μαθηματική σχέση που συνδέει την δύναμη με την επιμήκυνση του ελατηρίου, με βάση τη γραφική παράσταση;

6. Υπολόγισε την κλίση (κ) της ευθείας της γραφ. Παράστασης. Τι εκφράζει η κλίση;

7. Με χρήση της γραφικής παράστασης και του κανόνα μέτρησε το βάρος αντικειμένου. Κόλλησε κομμάτι πλαστελίνης σε βαρίδι των 100gr.

8. Περιέγραψε την διαδικασία βαθμολόγησης δυναμομέτρου.

9. Υπολόγισε τη σταθερά δυναμομέτρου. Σε δυναμόμετρο κρεμάω βάρη συμπληρώνοντας την στήλη Ε του πίνακα τιμών.

10. Σχεδίασε σε χαρτί μιλιμετρέ τη γραφ. παράσταση δύναμης – επιμήκυνσης για το δυναμόμετρο.

11. Γιατί δεν μπορούμε να βρούμε το όριο ελαστικότητας του δυναμομέτρου;

 Αρχική  σελίδα     Πίσω