Αρχική   σελίδα       Πίσω 

          ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ  ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ  ΓΕΝ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ

                                               

                                       ΦΥΛΛΑ    ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

           ΑΣΚΗΣΗ  1η:      Παρατήρηση  φυτικών  κυττάρων

Όνομα-Επώνυμο:………………………………………………………………..

Τάξη-Τμήμα:…………………………………………………………………….

Ημερομηνία:……………………………………………………………………

 

·        Προετοιμασία  παρασκευάσματος φυτικών  κυττάρων από  βολβό  κρεμμυδιού.

·        Χρώση  με  Lugol.

·        Παρατήρηση.

Α. Να  βάλετε  την  ένδειξη Σ(Σωστό)  ή Λ(Λάθος) δίπλα  σε  κάθε  μια από  τις  παρακάτω  προτάσεις:

1.      Στο  παρασκεύασμα  τα  φυτικά  κύτταρα  εμφανίζονται  στενά  συνδεδεμένα.

2.      Τα  φυτικά  κύτταρα  δεν  έχουν  σταθερό  σχήμα.

3.      Στα  κύτταρα  των  φυτών  η  πλασματική  μεμβράνη  περιβάλλεται  από  κυτταρικό  τοίχωμα.

4.      Κάθε  κύτταρο  έχει  1-2 πυρήνες.

Β. Να  αντιστοιχήσετε  τα  γράμματα  της  στήλης ΙΙ, με  τους  αριθμούς  της  στήλης Ι:       

    Στήλη  Ι    

           Στήλη  ΙΙ

1.Καλυπτρίδα

Α. τοποθετούμε  το  υλικό  για  παρατήρηση.

2. Αντικειμενοφόρος  πλάκα

Β. βρίσκονται  στον  πυρήνα.

3. ΝουκλεΪκά  οξέα

Γ. χαρακτηριστικό  των  φυτικών  κυττάρων.

4. Κυτταρικό  τοίχωμα

 

Γ. Να  σχεδιάσετε  ένα  τμήμα  του  παρασκευάσματος  όπου  θα  περιέχονται  μερικά  κύτταρα  με  τον  πυρήνα  τους.  

Πίσω 

                                         

           ΑΣΚΗΣΗ  2η:      Παρατήρηση ζωικών  κυττάρων.                                 

                                            

Όνομα-Επώνυμο:……………………………………………………………………………

Τάξη-Τμήμα:…………………………………………………………………………………..

Ημερομηνία:………………………………………………………………………………….

 

·         Προετοιμασία  παρασκευάσματος  ζωικών  κυττάρων  από  το  επιθήλιο  της  γλώσσας.

·         Χρώση  με  πράσινο  του  μεθυλίου ή  κυανό  του  μεθυλενίου.

·         Παρατήρηση.

Α. Να  περιγράψετε  τα  κύτταρα  του  επιθηλίου  της  γλώσσας  ως  προς  το  σχήμα  και  ως  προς  τον  τρόπο  σύνδεσης  τους.

……………………………………………………………………………………………………………………………

Β. Με  δεδομένο  ότι  το  κυανό  του  μεθυλενίου, όπως  και  το  πράσινο του  μεθυλίου, είναι  βασικές χρωστικές  τι  συμπεραίνετε  για  τη  σύσταση  της  περιοχής  όπου  η  χρωστική  δεσμεύεται  περισσότερο.

………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………….

 …………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………….  

Γ. Να  σχεδιάσετε  μερικά  κύτταρα  γλώσσας  όπως  τα  παρατηρείτε  με  το  μικροσκόπιο.

Πίσω  

 

         ΑΣΚΗΣΗ  3η:        Παρατήρηση  πλαστιδίων

 

Όνομα-Επώνυμο:……………………………………………………………………..

Τάξη-Τμήμα:…………………………………………………………………………

Ημερομηνία…………………………………………………………………………..

·        Προετοιμασία  παρασκευάσματος  χλωροπλαστών  από  βλαστό  Tradescantia virginica.

·        Άμεση  παρατήρηση.

·        Προετοιμασία  παρασκευάσματος χρωμοπλαστών από ώριμο  καρπό  Capsicum  annum.

·        Άμεση  παρατήρηση.

·        Προετοιμασία  παρασκευάσματος  αμυλοπλαστών  από  σπέρματα  Phaseolus vulgaris.

·        Χρώση  με  Lugol.

·        Παρατήρηση.

Α. Να  γράψετε  σε  ποια  κύτταρα  του  παρασκευάσματος  υποθέτετε  ότι  γίνεται  φωτοσύνθεση. Να  εξηγήσετε 

την  απάντηση  σας.

…………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………….

Β. Να  αναφέρετε  μέρη  των  φυτών  που  μπορεί  να  εμφανίζονται  χρωμοπλάστες  και  να  γράψετε  σε  τι  διαφέρουν  από  τους  χλωροπλάστες.

………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………….

Γ. Να  περιγράψετε  το  παρασκεύασμα  των  αμυλοπλαστών  μετά  τη  χρήση  του  Lugol.

…………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………….

Δ. Να  σχεδιάσετε  τα  κύτταρα  με  τους  αμυλοπλάστες.

   Πίσω        

          ΑΣΚΗΣΗ  4η:        Παρατήρηση  πρωτόζωων

 

Όνομα-Επώνυμο:…………………………………………………………………….

Τάξη-Τμήμα:………………………………………………………………………….

Ημερομηνία:…………………………………………………………………………

Α. Να  συμπληρώσετε  τον  παρακάτω  πίνακα:

 

Είδος  κυττάρων

Πυρήνας

Χλωροπλάστες

Αυτόν.Κίνηση

Αυτότροφοι οργανισμοί

Ετερότροφοι  οργανισμοί

Κύτταρα κρεμμυδιού

 

 

 

 

 

Κύτταρα  γλώσσας

 

 

 

 

 

Πρωτόζωα

 

 

 

 

 

Κύτταρα βλαστού

 

 

 

 

 

Β. Να αναφέρετε  τρία  πρωτόζωα  που  γνωρίζετε  και  να  γράψετε  τις  ασθένειες  που  προκαλούν.

………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………..

Γ. Να  περιγράψετε  τους  τρόπους  κίνησης  των  πρωτόζωων.

. Ποιους  από  αυτούς  παρατηρείτε  στο  παρασκεύασμα  σας;

…………………………………………………………………………………………………

Πίσω 

         ΑΣΚΗΣΗ  5η:         Ποιοτικός  έλεγχος  γάλακτος

 

¨Όνομα-Επίθετο:……………………………………………………………………………

Τάξη-Τμήμα:………………………………………………………………………………..

Ημερομηνία:………………………………………………………………………………….

·         Προετοιμασία  δειγμάτων γάλακτος.

·         Προσθήκη  κυανού  του  μεθυλενίου  σε  όλα  εκτός  από  το  δείγμα –μάρτυρα.

·         Τοποθέτηση  σε  υδρόλουτρο-σημείωση  χρόνου τοποθέτησης-σημείωση  χρόνου  αποχρωματισμού-σύγκριση  με  δείγμα-μάρτυρα.

Α. Ο  αποχρωματισμός  του  κυανού  του  μεθυλενίου  αποτελεί  ένδειξη  ύπαρξης  μικροβιακού  φορτίου  στο  γάλα. Να  δικαιολογήσετε  την  ύπαρξη  του  μικροβιακού  φορτίου  στο    κουτί  παστεριωμένου  γάλακτος  που  έχει  λήξει.

…………………………………………………………………………………………………………

Β. Να  σημειώσετε  τον  χρόνο  αποχρωματισμού  κάθε  δείγματος .Να  συγκρίνετε  τις  τυχόν  διαφορές και  να  γράψετε  τα  συμπεράσματα  σας.

Δείγμα…Α……………………………………………………………………………

Δείγμα…Β……………………………………………………………………………

Δείγμα…Γ………………………………………………………………………………

Δείγμα…Δ………………………………………………………………………………

 

Γ. Εάν  υποθέσουμε  ότι  σε  500mL  γάλακτος  υπάρχουν  5 ενδοσπόρια και  με  την  προϋπόθεση  ότι  όλα  βλαστάνουν  ταυτόχρονα, πόσα  βακτήρια θα   υπάρχουν  αμέσως  μετά  την  πρώτη  τους  διαίρεση. Να  δικαιολογήσετε  την  απάντηση  σας.

…………………………………………………………………………………………………………………………

 

                                                    Βιβλιογραφία

 

1.      Clark M.John, Jr and R.L.Switzer Πειραματική Βιοχημεία

Πανεπιστημιακές  Εκδόσεις  Κρήτης  1992.

2.      Εγχειρίδιο  οπτικής  μικροσκοπίας.

3.      Εργαστήρια  Γενικής  Μικροβιολογίας

4.      Εργαστηριακές  Ασκήσεις  Βιολογίας  Φαρμακευτικού  Τμήματος Αθήνα1995

5.      Καστορίνης-Κατσώρχης-Μουτζούρη-Μανούσου-Παυλίδη-Περάκη-Σαπναδέλη-Κολόκα  Εργαστηριακός  Οδηγός  Α΄ Γυμνασίου.

6.      Καψάλης –Μπουρμπουχάκης -Περάκη- Σαλαμαστράκης  Βιολογία  Β΄ Λυκείου  Γεν.  Παιδείας –  Οδηγός  Εργαστηριακών  Ασκήσεων  Βιολογίας  2002

7.      Μητράκου Κ.Α  -Α.Κ  Χατζοπούλου  Εργαστηριακές  Μέθοδοι  και  Ασκήσεις  Βοτανικής  1970      

8.      Τσέκος  Ι. –Ε.  Κουκολη  Εργαστηριακές  Ασκήσεις  Βοτανικής  Θεσσαλονίκη  1996

                         

 

                                                                                          ΕΚΦΕ  Αν. Αττικής

                                                                                       Λιαναντωνάκη  Ελένη

                                                                                         Βιολόγος

Αρχική   σελίδα        Πίσω